Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił wizualizację drogi ekspresowej S74 między węzłami Kielce Zachód i Bocianek. Została opracowana na bazie projektu budowlanego i zawiera korekty rozwiązań projektowych wprowadzone do dokumentacji w odpowiedzi na wnioski miasta Kielce, mieszkańców i miejskich instytucji.
GDDKiA zastrzega, że jest to jednak wersja poglądowa aż do czasu wydania ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która zatwierdzi projekt. Zaproponowane rozwiązanie ma zapewnić nowoczesne rozwiązania komunikacyjne w celu odpowiedniej płynności ruchu czy też pełną ochronę akustyczną dla mieszkańców i lepsze połączenia lokalne.
Po zakończeniu inwestycji, przejazd 5-kilometrową S74 między węzłami zajmie zaledwie kilka minut, gdy dziś jest to nawet pół godziny z uwagi na m.in. duże korki na jednojezdniowym miejskim odcinku drogi i przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.
GDDKiA przypomina, że obecnie dobiega końca kolejny etap, wieloskładowej procedury rozpatrywania przez Wojewodę Świętokrzyskiego wniosku o decyzję ZRID. To ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, którą przeprowadza Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach. Zakończenie wszystkich procedur administracyjnych i wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy.
Zapoznanie się z wideo z wizualizacji S74 przez Kielce możliwe jest za pośrednictwem strony świętokrzyskiej Generalnej Dyrekcji.Inwestycja dla wszystkich
Nowy odcinek połączony wybudowane pod tę inwestycję węzły. Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków drogi ekspresowej S7, ale zepnie w całość dwa odcinki S74 – budowany obecnie Mniów - Kielce Zachód z już funkcjonującym (częściowo miejskim) od Kielc do Cedzyny. Mieszkańcy zyskają również lepsze dojazdy do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych na Podkarpaciu. Łatwiej będzie również dostać się w drugą stronę – do samych Kielc.
Dodatkowo, mieszkańcy zyskają bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe.
Inwestor zapewnia, że z ekspresówki skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny obsługiwać będą nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej. Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie, w miejscach dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.
W związku z tym, poprzez likwidację „wąskiego gardła, jakim jest aktualny przejazd przez miasto, oraz oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego, budowa tego odcinka S74 poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu.
Nowe węzły i tunele
W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta.
Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych.
Zachowane będą wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjnie. Trasa usprawni komunikację na kierunku wschód - zachód poprzez przeprowadzenie ruchu tranzytowanego w wykopie i w tunelach. Ruch lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Nowa droga znacznie lepiej zintegruje północne i południowe dzielnice miasta niż obecny, zakorkowany ciąg ulic. Jednocześnie ruch pieszy i rowerowy poprowadzony zostanie bez styku z ruchem tranzytowym. Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ nowe ulice wzdłuż drogi ekspresowej będą wyposażone w zatoki autobusowe.
Zmiany po konsultacjach
Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z władzami miasta, instytucjami oraz samymi mieszkańcami.
Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie.
Kolejne korekty zostały wprowadzone do projektu w 2024 i 2025 r., w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców odnośnie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania trzech odcinków ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Jesionowej, uzupełnień w zakresie ciągów pieszo-rowerowych na ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Klonową, dodatkowego zjazdu na ul. Jesionową, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych przez Aleję Solidarności (DK73) oraz poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej wzdłuż ul. Łódzkiej.
Inwestor spotykał się również z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską. Wynikiem było ponowne przeanalizowanie możliwych zmian w lokalizacji zabezpieczeń przed hałasem, a w efekcie oddalenie ekranów od budynków i częściowa zamiana paneli na przezroczyste. Ograniczono również do niezbędnego minimum wycinki drzew i krzewów ze względu na realizację inwestycji.