Partner serwisu
Drogi i autostrady

S74. Wizualizacja przejazdu przez Kielce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
23-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Kielce

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S74. Wizualizacja przejazdu przez Kielce
fot. GDDKiA Kielce
Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił wizualizację drogi ekspresowej S74 między węzłami Kielce Zachód i Bocianek. Została opracowana na bazie projektu budowlanego i zawiera korekty rozwiązań projektowych wprowadzone do dokumentacji w odpowiedzi na wnioski miasta Kielce, mieszkańców i miejskich instytucji.

GDDKiA zastrzega, że jest to jednak wersja poglądowa aż do czasu wydania ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która zatwierdzi projekt. Zaproponowane rozwiązanie ma zapewnić nowoczesne rozwiązania komunikacyjne w celu odpowiedniej płynności ruchu czy też pełną ochronę akustyczną dla mieszkańców i lepsze połączenia lokalne.

Po zakończeniu inwestycji, przejazd 5-kilometrową S74 między węzłami zajmie zaledwie kilka minut, gdy dziś jest to nawet pół godziny z uwagi na m.in. duże korki na jednojezdniowym miejskim odcinku drogi i przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.

GDDKiA przypomina, że obecnie dobiega końca kolejny etap, wieloskładowej procedury rozpatrywania przez Wojewodę Świętokrzyskiego wniosku o decyzję ZRID. To ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, którą przeprowadza Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach. Zakończenie wszystkich procedur administracyjnych i wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy. Zapoznanie się z wideo z wizualizacji S74 przez Kielce możliwe jest za pośrednictwem strony świętokrzyskiej Generalnej Dyrekcji.

Inwestycja dla wszystkich

Nowy odcinek połączony wybudowane pod tę inwestycję węzły. Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków drogi ekspresowej S7, ale zepnie w całość dwa odcinki S74 – budowany obecnie Mniów - Kielce Zachód z już funkcjonującym (częściowo miejskim) od Kielc do Cedzyny. Mieszkańcy zyskają również lepsze dojazdy do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych na Podkarpaciu. Łatwiej będzie również dostać się w drugą stronę – do samych Kielc.

Dodatkowo, mieszkańcy zyskają bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe.

Inwestor zapewnia, że z ekspresówki skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny obsługiwać będą nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej. Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie, w miejscach dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.

W związku z tym, poprzez likwidację „wąskiego gardła, jakim jest aktualny przejazd przez miasto, oraz oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego, budowa tego odcinka S74 poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu.

Nowe węzły i tunele

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta.

Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych.

Zachowane będą wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjnie. Trasa usprawni komunikację na kierunku wschód - zachód poprzez przeprowadzenie ruchu tranzytowanego w wykopie i w tunelach. Ruch lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Nowa droga znacznie lepiej zintegruje północne i południowe dzielnice miasta niż obecny, zakorkowany ciąg ulic. Jednocześnie ruch pieszy i rowerowy poprowadzony zostanie bez styku z ruchem tranzytowym. Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ nowe ulice wzdłuż drogi ekspresowej będą wyposażone w zatoki autobusowe.

Zmiany po konsultacjach

Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z władzami miasta, instytucjami oraz samymi mieszkańcami.

Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie. 

Kolejne korekty zostały wprowadzone do projektu w 2024 i 2025 r., w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców odnośnie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania trzech odcinków ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Jesionowej, uzupełnień w zakresie ciągów pieszo-rowerowych na ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Klonową, dodatkowego zjazdu na ul. Jesionową, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych przez Aleję Solidarności (DK73) oraz poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej wzdłuż ul. Łódzkiej. 

Inwestor spotykał się również z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską. Wynikiem było ponowne przeanalizowanie możliwych zmian w lokalizacji zabezpieczeń przed hałasem, a w efekcie oddalenie ekranów od budynków i częściowa zamiana paneli na przezroczyste. Ograniczono również do niezbędnego minimum wycinki drzew i krzewów ze względu na realizację inwestycji.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Otwarto pierwszą obwodnicę na Lubelszczyźnie z PB100

Drogi i autostrady

Otwarto pierwszą obwodnicę na Lubelszczyźnie z PB100

Damian Kelman 23 października 2025

Połączą DK77 z terminalem kolejowym w Żurawicy

Drogi i autostrady

Połączą DK77 z terminalem kolejowym w Żurawicy

Damian Kelman 22 października 2025

Rusza modernizacja drogi pod Warszawą

Drogi i autostrady

Rusza modernizacja drogi pod Warszawą

Damian Kelman 22 października 2025

Zobacz również:

Zlikwidują wahadło przy obwodnicy Opatowa

Drogi i autostrady

Zlikwidują wahadło przy obwodnicy Opatowa

inf. pras. 20 października 2025

Wiadukt nad S7 pod Kielcami już wyremontowany

Drogi i autostrady

Wiadukt nad S7 pod Kielcami już wyremontowany

Damian Kelman 01 października 2025

Pozostałe z wątku:

Otwarto pierwszą obwodnicę na Lubelszczyźnie z PB100

Drogi i autostrady

Otwarto pierwszą obwodnicę na Lubelszczyźnie z PB100

Damian Kelman 23 października 2025

Połączą DK77 z terminalem kolejowym w Żurawicy

Drogi i autostrady

Połączą DK77 z terminalem kolejowym w Żurawicy

Damian Kelman 22 października 2025

Rusza modernizacja drogi pod Warszawą

Drogi i autostrady

Rusza modernizacja drogi pod Warszawą

Damian Kelman 22 października 2025

Zobacz również:

Zlikwidują wahadło przy obwodnicy Opatowa

Drogi i autostrady

Zlikwidują wahadło przy obwodnicy Opatowa

inf. pras. 20 października 2025

Wiadukt nad S7 pod Kielcami już wyremontowany

Drogi i autostrady

Wiadukt nad S7 pod Kielcami już wyremontowany

Damian Kelman 01 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij